E.K.O.dzieciak

Edukacja Komunikacja Odpowiedzialność

Warsztaty POZYTYWNE RODZICIELSTWO - Józefosław - luty - marzec 2010

Józefosław - 3 soboty w godzinach 16-20
27.02
13.03
27.03
i 1 niedziela
28.03 - zabawa fizyczna według Original Play z Jolą Graczykowską ZAJĘCIA Z DZIEĆMI
w godz. 10-14.

Zajęcia sobotnie odbywają się w klubie IncyWincy

Rozmowa, którą usłyszeć można codziennie na ulicy:
- Bartku, czas kończyć zabawę i jechać do babci.
- Mamo, chcę jeszcze tu zostać.
- Babcia na nas czeka. Powinniśmy już pójść.
- Ale tu jest tak fajnie!
- Babcia nie lubi jak się spóźniamy. Nie chcę się z nią kłócić. Proszę ubieraj się, wychodzimy.
- Chcę się jeszcze pobawić z kolegami.
- Jeśli się zaraz nie ubierzesz, nie pójdziemy w niedzielę do kina.
- No dobra.... już idę.

Efekt: Rozmówca zauważa potrzeby zewnętrznego świata i swoje. Nie zauważa potrzeb dziecka. Dziecko nie otrzymuje empatii i nie jest więc w stanie usłyszeć prośby rozmówcy. W końcu dziecko otrzymuje groźbę. Poddaje się. Otrzymuje komunikat, że lepiej robić to, o co go się prosi, gdyż inaczej zostanie pozbawiony obiecanej przyjemności. Więź rodzic-dziecko zostaje naderwana.

Rozmowa w duchu Pozytywnego Rodzicielstwa, którą pragnęlibyśmy słyszeć codziennie na ulicy:
- Bartku, czas kończyć zabawę i jechać do babci.
- Mamo, chcę jeszcze tu zostać.
- Świetnie się tutaj bawisz, co?
- Tak, chciałbym jeszcze zostać.
- Chciałbyś nadal się bawić z kolegami.
- Tak, bardzo. Może przyjedziemy tu jeszcze kiedyś?
- Myślę, że jest to możliwe. Teraz jednak musimy wychodzić, bo czeka na nas babcia. Nie chcę się spóźnić. Babcia się denerwuje jak musi na nas czekać.
- Dobrze. Ale przyjedziemy tutaj jeszcze, tak?
- Tak.

Efekt: Rozmówca zauważa najpierw potrzeby dziecka. Odnosi się do niego z empatią. Widząc, że dziecko odczuło tę uwagę, przedstawia swoje potrzeby. Dziecko czuje ufność i wychodzi ze swoim rozwiązaniem i prośbą. Więź rodzic-dziecko została potrzymana.

Te dwie rozmowy oczywiście mogłyby się potoczyć inaczej. W pierwszej scence dziecko mogło się zbuntować, zacząć krzyczeć, bić rodzica. W drugiej scence dziecko mogło odmówić wyjścia i również zacząć krzyczeć mimo otrzymanej empatii. Jak dalej zareagowałby rodzic, zależałoby od jego stanu w danej chwili: czy był zmęczony, czy wizyta u babci była dla niego bardzo ważna, czy presja czasu rosła... Pozytywne Rodzicielstwo daje jednak wiele możliwości reakcji, która będzie prowadziła do podtrzymania więzi z dzieckiem (lub innymi członkami rodziny czy otoczeniem) a nie do jej zerwania. Pozytywne Rodzicielstwo nie jest bowiem metodą, jak zmienić i wpłynąć na swoje dziecko. Jest ono stylem życia potwierdzającym suwerenność dziecka i rodzica.

Pozytywne rodzicielstwo można postrzegać jako styl życia. Bazuje ono na empatii, akceptacji i szacunku wobec dziecka i rodzica dla samego siebie. Warsztaty Pozytywnego rodzicielstwa mają na celu danie rodzicom narzędzi pracy nad sposobem komunikowania się ze swoim dzieckiem w duchu Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga (NVC – NonViolent Communication).

Warsztaty mają na celu wsparcie rodzica w wychowawczych zmaganiach. Ich intencją jest uświadomienie, że sposób, w jaki mówimy do dzieci, ma wpływ na to, czy chcą nas wysłuchać i posłuchać. To zaś jak je słyszymy, ma wpływ na postrzeganie przez nas ich zachowań i nasze na nie reakcje.

Istnieje kilka mitów „dobrego rodzica”, które stanowią barierą w porozumieniu się z dziećmi i dawaniu im wsparcia do rozwoju. Istotnym elementem wychowania dziecka w ramach Pozytywnego rodzicielstwa jest fakt, że rodzic podejmując refleksję nad zachowaniem dziecka, podejmuje się równolegle pracy nad sobą. Pracy, która będzie miała dobry wpływ nie tylko na budowanie więzi rodzic-dziecko.
Pozytywne rodzicielstwo zakłada wychowanie dzieci w środowisku pozbawionym przemocy zarówno psychicznej jaki i fizycznej, stosowania kar i nagród w celu wymuszenia dyscypliny i szacunku. Pozytywne rodzicielstwo unika manipulacji oraz narzucania dzieciom ról, które blokują ich rozwój ku samodzielności i poczuciu pewności siebie.

Warsztat stara odpowiadać na poniższe pytania:
- czym jest żyrafia empatia i jak ją stosować jako narzędzie komunikacji?
- jak rodzic może pomóc dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów używając aktywnego słuchania i żyrafiej empatii?
- jak rodzic może pomóc dzieciom rozpoznać ich stany emocjonalne i określić ich potrzeby?
- jak rodzic może reagować na złość i nieakceptowalne zachowania dziecka, dając dziecku wsparcie i zrozumienie?
- jak rodzić może poradzić sobie z własną złością i agresją wobec dziecka?
- jak kontakt fizyczny (zabawa, masaż) może wspomóc budowanie relacji rodzic-dziecko?

Warsztat jest skierowany: do przyszłych rodziców, rodziców dzieci małych i dużych.

Koszt cyklu: 360 zł, 20% zniżki dla par


sensoria.edu.pl Strona główna | Kontakt | Mapa strony | Prace redakcyjne Prace redakcyjne Wydarzenia   ?

Strona zrealizowana przy pomocy SPIP 3.0.17 + AHUNTSIC

© Ekodzieciak